Bestel snel en eenvoudig tuinaarde, straatzand of gebroken puin voordat u aan de slag gaat in uw tuin.
17 oktober 2015
De topprioriteit voor de PvdA is meer werk in Zutphen. Daarom brengt de PvdA een serie werkbezoeken aan ondernemers die bijdragen aan werkgelegenheid in Zutphen.
Het bedrijf Schrijver Schroot B.V. is zo’n voorbeeld. Dit bedrijf is de afgelopen 5 jaar gegroeid van 2 naar 16 werknemers. Het begon met recycling van ijzer. Daarna is het werk uitgebreid.
Bedrijfsleider Felix Jongsma vertelt dat al het afval bij hen wordt gescheiden. Dat is belangrijk omdat bedrijven al hun afval (niet alleen het ijzer) bij één partij kwijt willen. Het afval komt van bedrijven in Zutphen, maar ook uit omliggende plaatsen.
Wat veel uitmaakt is dat De Mars beter bereikbaar is geworden. Volgens de eigenaren van het bedrijf Roy en Benny Schrijver is de reistijd naar de A1 de helft van wat het vroeger was. In de tijd dat de rondweg om Eefde er nog niet was, overwoog Roy Schrijver weleens om een andere locatie te kiezen, vanwege de bereikbaarheid. Hij heeft zelf een sterke band met Zutphen, dus snel zal hij niet vertrekken. Nu kan hij zijn klanten in nabij gelegen steden van Zutphen beter bereiken.
Roy Schrijver ziet veel mogelijkheden om zijn bedrijf uit te breiden. Bijvoorbeeld door nog beter handmatig te scheiden. Nu wordt afval verwerkt in grote bedrijven met dure machines. Met handwerk is betere scheiding mogelijk en kunnen er extra banen gecreëerd worden.
Een andere kans is dat er waarschijnlijk een nieuwe wet komt waarmee het verplicht wordt om alle elektrische apparaten uit elkaar te halen. Nu worden deze in Duitsland in een shredder gegooid en daarna verwerkt. Daardoor gaan veel grondstoffen verloren. Het uit elkaar halen van apparaten is handwerk, dus ook een kans voor meer banen. Aandachtspuntje is wel dat bedrijven een duur certificaat nodig hebben om apparaten uit elkaar te mogen schroeven.
Maar het meest ambitieuze plan is om afval over water te gaan vervoeren. Dat zou een enorme kostenbesparing met zich meebrengen. Vervoer van afval over water kost minder dan de helft dan vervoer over de weg. In een binnenvaartschip past 1000 ton afval. In een vrachtwagen niet meer dan 25 ton. De bulk van het afval gaat toch naar een zeehaven en zijn bedrijf ligt al aan het water aan de Industriehaven. Als hij zou kunnen laden en lossen in de haven, komen er drie banen bij en gaat er meer vracht over het water in plaats van de weg. Beter voor het milieu.
Het bedrijf heeft goede ervaring met de gemeente. Over het algemeen krijgen ze deskundig advies. Soms duurt het wat langer, als een vraag aan de ODA wordt voorgelegd.
Ze begeleiden ook een werknemer met verstandelijke beperking. Felix Jongsma: “Doordat we een klein bedrijf zijn met korte lijnen, past hij goed binnen ons werkproces. Hij kan in principe alles zelf doen.”
We hebben vandaag veel interessante dingen gezien. Wij zien perspectief voor bedrijven, voor meer werk op de Mars. Onze ervaring van vandaag nemen we mee naar de debatavond over Meer Werk in Zutphen, die op 28 oktober, 19:00-22:00, in het Volkshuis wordt gehouden.